DaveyenNick.reismee.nl

Gili Air

Goedemorgen allemaal,

Op het moment van schrijven zitten wij terug op de boot naar Bali. We hebben een week op Gili Air vertoeft en willen in een lekker kamertje op Bali onze laatste dagen beleven. Dichtbij het vliegveld, hebben we gekozen voor Canggu. Hét surfersoord van Bali, surfen is hier het enige dat we nog heel graag zouden willen proberen. We laten de parelwitte stranden en de kraakheldere zee daarom, voor nu, achter ons.

Op zondag 28 augustus komen wij, na een loodzware beklimming van de Rinjani, aan op Gili Air. Zondagavond doen we niets meer dan uitrusten en eten aan het strand, heerlijk. We zijn even daarvoor ingecheckt in de Aloë Vera Bungalows, hoge score op Booking.com, maar wij zijn niet overtuigd. We besluiten al snel dat we voor de overige nachten iets anders gaan zoeken.

We zitten aan de rustige noordkant van het eiland en huren daarom de volgende dag een fiets om het eiland te verkennen. Eigenlijk zijn we daar met een uurtje al klaar mee, aangezien het eiland super klein is. De noordkant is echter zo rustig, dat we ook voor wat meer reuring richting het zuiden van het eiland willen. Niets mis met een rustig stekje, maar dit is zo rustig, dat wij er onrustig van worden ;). Deze dag staat ook helemaal in het teken van rustig aan doen, lekker eten en heerlijk op het strand liggen en langs het water lopen. Als we langs een paar hutjes op het strand lopen zegt Davey ineens:"Dit wilde ik, ja dit wilde ik echt". We lopen naar de eigenaar en de hutjes zitten op dat moment vol. "But tomorrow one will be free", zegt hij. Het had zo moeten zijn, we boeken gelijk, dit zal ons kamertje zijn voor de rest van onze tijd hier. Heel basic, met gedeelde douche en toilet, maar wat een uitzicht! Aan het kabbelende water moeten we de eerste nacht even wennen, maar de nachten daarna lijkt het ons in slaap te wiegen.

Op dinsdag worden we voor het eerst weer wat actiever, Davey heeft nog nooit gesnorkeld en ik ooit op een blauwe maandag. We voelen ons als een vis in het water en zijn uren zoet. We kijken YouTube filmpjes en proberen zoveel mogelijk skills onder de knie te krijgen. Na de spullen ingeleverd te hebben boeken we gelijk een snorkeltrip voor de volgende dag.

Om kwart over 9 lopen we de volgende dag naar de boot om te gaan snorkelen..."Hey!", klinkt het opeens van de zijkant. Het zijn Lars en Bo waarmee we de Rinjani hebben beklommen. Na twee nachten op Gili Trawagan zijn zij ook naar Gili Air gekomen en zitten zij in precies hetzelfde snorkelbootje als ons. Wat een toeval!

Voordat we bij het eerste snorkelpunt komen, raken we aan de praat met Wytze en Mandy. Wytze is ook als een vis in het water, samen zien we de mooiste dingen onder water. De eerste stop zat vol met kleine kwalletjes, dus op naar de volgende! De volgende stop komen we al snel een schildpad op het spoor. Wat volgt is adembenemend. Ruim een kwartier lang zwemmen we naast de schildpad, duiken we met hem mee en aanschouwen dit wonder dat alle vele duizenden jaren langer op deze wereld rondloopt en zwemt als wij mensen. We zijn gelijk helemaal verslaafd aan snorkelen en vragen ons af of we klaar zijn voor een volgende stap..

We stappen de boot af en wisselen nummers uit met Wytze en Mandy, aangezien het zo goed klikt. Omdat het hun laatste nacht op Gili is, besluiten we samen een hapje te gaan eten bij Mowies, waarvan Wytze de eigenaar via via kent. Lars en Bo kunnen helaas niet mee omdat zij een Indonesische kookcursus gaan volgen die avond. Voordat we naar Mowies gaan laten we ons twee uur lang verwennen in de fijnste spa tot nu toe: full body massage, body scrub en facial. Al gauw krijg ik er niet veel meer van mee, tijdens de massage val ik in slaap met m'n hoofd in de massagetafel en tijdens de gezichtsbehandeling lig ik volgens Davey even te snurken :)! Met andere woorden, het is heerlijk. We zij echt helemaal aan het bijkomen en aan het genieten op dit eiland.

Bij Mowies aangekomen, treffen we alleen Wytze. Mandy is in de middag door een rotte plank op de boot gezakt en voelde zich al niet lekker. Zij blijft daarom op de kamer. Wat volgt is een heerlijk maaltijd en een gezellige avond. Wytze is verrassend openhartig en we hebben mooie diepgaande gesprekken over het leven. Hij wil niet te laat terug naar Mandy en daarom besluiten we na een goede cocktail lekker ons mandje op te zoeken.

De volgende ochtend liggen we lekker in de hangmat te chillen als ineens Wytze en Mandy voor onze neuzen staan. Ze wilden nog even snel afscheid nemen en ze hebben besloten om snel een weekendje naar Hoorn te komen en nodigen ons uit om bij hun langs te komen in Scheveningen, gaan we zeker doen! We nemen afscheid met een goede omhelzing en drie zoenen voor de dames.

De volgende dag chillen we de hele dag samen met Lars en Bo. De klik wordt steeds beter, de hele dag genieten we van het eten en drinken en van de zon en het strand. Zij gaan morgen alweer met het vliegtuig naar huis. We sluiten af met een goede shisha en wat drankjes en nemen dan afscheid van elkaar. We beloven dat we de gezamenlijke foto's gaan uitwisselen en wensen ze een goede reis. Toevallig hebben onze levens zich gekruist en zijn die toch voor altijd een beetje met elkaar verbonden, wat een mooie wending op onze reis!

Het is inmiddels vrijdag en onze laatste volle dag op Gili Air is aangebroken. We gaan het echt doen, we moeten wel, we hebben gisteren namelijk al geboekt! We gaan vandaag duiken! Na het oefenen in het zwembad en wat theorie is het om 2 uur tijd om de zee op te gaan en onze allereerste l open water duik te gaan doen. Davey heeft wat problemen met haar oren, maar opgeven staat niet in haar woordenboek. Ze vindt het superspannend, maar toch dalen we langzaam naar beneden af. Met de oren gaat het tot dan toe goed. Rond de 5 meter diepte krijgen we allebei wat problemen met onze oren en na een half uur onder water gaan we weer omhoog. Wat een indrukken, wat gaaf en wat leuk om te doen! Het ging nog niet zoals gehoopt, maar dit was een goede kennismaking met het duiken. Het is inmiddels bijna half 5 en we zijn toch wel redelijk gesloopt van de lange dag. We besluiten nog even wat winkeltjes te bezoeken en daarna snel te douchen en lekker van de laatste avond op Air te genieten. We gaan eten bij Scallywags en doen ons te goed aan wat heerlijke cocktails! Enigszins aangeschoten, vallen we heerlijk rozig in een diepe, lange slaap..

De laatste dagen van onze reis gaan in en daar gaan we nog even heerlijk van genieten. We houden jullie ook van de laatste dagen op de hoogte en kijken ernaar uit om jullie snel weer te zien!

Liefs,

Davey en Nick